DenGodeKur.dk E-bøger

Effektive motionsformer til forbrænding af kalorierne

Skrevet af Philip Løvland

Der er mange forskellige meninger om, hvordan man forbrænder flest kalorier. Det er forskelligt fra person til person hvad der hjælper og hvad der ikke hjælper. Vi har alle forskellige kropsformer og man kan ikke punktforbrænde, så man bestemmer dermed ikke, hvor kalorierne forsvinder fra.

I denne artikel kan du læse om hvilke motionsformer der giver en god forbrænding og en forståelse af forbrænding af kalorier gennem sex, styrketræning og motionstræning.

 

Forbrænding af kalorier gennem styrketræning

 

Der er efterhånden mange forskellige meninger om, hvordan du forbrænder flest kalorier. Mange tror, at man kun forbrænder mange kalorier når man laver fysisk hårdt motion. Dog kan du forbrænde lige så meget eller endda mere med styrketræning. Styrketræning er god for dig der ønsker et vedvarende og stabilt vægttab. Styrketræning øger muskelmassen og jo større muskelmasse, jo højere stofskifte og dermed hurtigere forbrænding.

Når du bliver 25 år begynder musklerne allerede at svinde ind. Hvis din muskelmasse ikke regelmæssigt bliver opbygget, så er der kun 2/3 dele af muskelstyrken tilbage når du er 75 år. Derfor er regelmæssig styrketræning en rigtig god motionsform for din krop.

Når du ønsker en slank krop er der 2 ting du kan gøre. Du kan forbrænde fedt eller øge din muskelmasse. Ved forøgelse af muskelmassen er der dermed ikke sagt, at man bliver stor af det. Du kan også gøre begge dele, som giver det bedste resultat. Når du styrketræner ændre det din krops komposition, altså forholdet mellem magret væv og fedtvæv. Når du styrketræner sætter du også en stopper for tab af muskelvæv, du får dermed en større muskelmasse og en bedre forbrænding. Man kan se på det som at styrketræningen angriber mavedellen indefra.

Hvis du gennem styrketræning ønsker at blive større skal du gå efter det der hedder funktionel træning. Hermed træner du mange af kroppens muskler på én gang, hvilket du kan du gøre genne, Bodyfit, Crosstraining og KettleCross. Ønsker du at dyrke styrketræning med fokus på vægttab, skal det give ”sved på panden”. Med sved på panden får du større muskler og mindre fedt. Her skal du ikke vælge den tungeste vægt i træningscentret, du skal vælge en lettere vægtbelastning, så du kan løfte 10-12 gange. Dog skal vægten ikke være så let, at du kan tage mere end de 12 gentagelser. Når du når de 10 skal du kunne tænke ”godt der ikke er flere”, ellers er vægten for let.

 

Forbrænding af kalorier gennem motionstræning

Grafik over kalorieindtag

Gennem motionstræning kan du forbrænde mange kalorier. Motionstræning går i alt sin enkelthed ud på, at du skal få pulsen op og dermed svede.

En form for motionstræning er løb. Løb er rigtig godt for dig der ønsker et vægt tab, samt det kan give mere energi. Dog skal du passe på med at starte for hurtigt ud, da dette kan give skader. Hvis du slet ikke er van til at løbe, vil det være en god ide, at starte ud med nogle mål for din løbe træning. Start f.eks. den første uge med 3x15 minutters løb, derefter 3x30 minutters løb og udvid dermed uge for uge indtil du kan løbe 60 minutter. Du må dog aldrig øge hastigheden og længden på samme tid.

Andre former for motionstræning er også crosstrainer, motionscykel, romaskine eller spinning. Her får du også pulsen højere op og får sved på panden, hvilket hjælper til et vægttab. Her kan du ligesom med løb træne dig selv op og dermed få mere udholdenhed. Hvis du ikke har tiden eller overskud til at melde dig ind i et fitness center, så kan købe maskinerne til dit hjem og lave dit eget lille fitnesscenter. Du kan finde et stort udvalg af motionsudstyr til hjemmet her.

Du bør også huske på, at når du ønsker et varigt vægttab er det ikke kun kalorierne du skal forbrænde, du skal også tænke meget over hvad du spiser. Et vægttab kommer ikke alene ved at dyrke motion, men med den rigtige kombination af træning og en sund mad, så kommer resultaterne helt af sig selv.

 

Forbrænding af kalorier gennem sex

 

Ikke nok med, at sex er fantastisk, så er det også effektiv når du skal forbrænde kalorier. Faktisk forbrænder du flere kalorier end du lige tror, når du dyrker sex. Kender du det der med, at du kommer hjem fra en lang dag på arbejde og du orker dermed ikke lige løbeturen? Så kan du alligevel tabe kalorierne med en god omgang sex.

Kunne du tænke dig at forbrænde nogle ekstra kalorier, så skal du dyrke noget mere sex. Du forbrænder selvfølgelig ikke lige så mange kalorier ved sex, som du f.eks. gør på en løbetur eller en time på spinningscyklen, men det er en god start på vej mod de overflødige kilo. Undersøgelser fra Canada viser, at kvinder under sex forbrænder 3,1 kalorier i minuttet og mænd forbrænder 4,2 kalorier i minuttet.

Så hvis du døjer med skader og overanstrengelser, så er der ingen undskyldninger for ikke at kunne forbrænde kalorierne. Sex er derfor et godt alternativ til en god motionsform og den er også mere mild mod kroppen end f.eks. en løbetur som godt kan overbelaste hofter og knæ.

Som et nyforelsket par kan man ikke lade hinanden være, men med tiden, vil der måske dukke hverdags rutiner og travlhed op, som måske kommer i første række frem for sex. Kig derfor forbi denne side og find inspiration til nye og spændende ting, som i kan udforske sexlivet med.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dem sidste nye viden om kost og sundhed