DenGodeKur.dk E-bøger

Hvad er sandt og falsk, når det kommer til myter om mad

Skrevet af Philip Løvland

Der findes et hav af tips og tricks samt go/no goes, når det kommer til kost og ernæring. Det ene øjeblik må vi spise kulhydrater - det andet øjeblik er de bandlyste. Samtidig må vi ikke få for meget fedt og for mange proteiner, da det kan have konsekvenser for vores kolesteroltal og i sidste ende medføre hjertekar-sygdomme. Så hvad må vi i virkeligheden spise? Og hvilke myter om mad er sande, og hvilke er falske?

 

I denne artikel kan du blive klogere på, hvilke råd du trygt kan følge, og hvilke du skal skyde en hvid pil efter.

 

Myte 1 – For meget rødt kød er usundt

SANDT

Som udgangspunkt er kød godt for os, fordi det indeholder mange proteiner og dermed holder os mætte i lang tid. Selvom kød indeholder vigtige næringsstoffer og vitaminer, er det vigtigt, at vi ikke spiser for meget af det – især ikke den røde slags. Ifølge Fødevarestyrelsen anbefales det, at du max. spiser 500 gram tilberedt kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin. Hvis du spiser for meget rødt kød, kan det nemlig øge risikoen for hjertekar-sygdomme. Vælg kød med en lav fedtprocent (max. 10 %) og spis mere lyst kød som kylling og kalkun end rødt forarbejdet kød.

 

Myte 2 – Hvis du spiser morgenmad, spiser du mindre resten af dagen

FALSK

Der findes mange forskellige meninger om morgenmad, og de fleste kender myten om, at det er ”dagens vigtigste måltid”. Flere sundhedseksperter har i mange år påstået, at du vil indtage flere kalorier resten af dagen, hvis du skipper morgenmaden. Men er det nu også sandt?

De nyeste studier viser, at der ikke er noget bevis herfor, og det anbefales derfor, at du kun spiser morgenmad, hvis du er sulten. 

 

 

Myte 3 – Brød, kartofler og pasta er usundt

FALSK

Så længe du vælger fuldkorn, er det ikke usundt. Pasta, kartofler og ris skal blot ikke udgøre mere end 2/5 af din kost.

 

Myte 4 – Din krop forbrænder mindre om aftenen

FALSK

Det er en skrøne, at du tager mere på af de kalorier, du indtager om aftenen. Det er det samlede energiregnskab, der tæller, i forhold til om du tager på eller taber dig. Denne myte hænger måske snarere sammen med, at vi har større tendens til at proppe usunde snacks i os om aftenen, når vi sidder foran TV’et.

 

Myte 5 – Yoghurtis er sundt

FALSK

Umiddelbart lyder det logisk, at is lavet på yoghurt er sundere end is lavet på fløde. Men faktum er, at yoghurtis har et højt indhold af sukker – så i sidste ende gør det ingen forskel i forhold til antallet af kalorier.

 

Myte 6 – Chokolade er sundt

SANDT

Ja – men kun i små mængder, og det er vigtigt, at du vælger den mørke ad slagsen på min. 70 % kakao. Selvom energiindholdet er det samme i mørk og lys chokolade, indeholder den mørke variant mono-umættede fedtstoffer, som er sunde fedstoffer. Derudover indeholder mørk chokolade antioxidanter, som kan nedsætte risikoen for hjertekar-sygdomme. Men husk: alt med måde og hold dig til 10-15 gram om dagen.

 

Myte 7 – Frosne grøntsager er ikke ligeså sunde som friske

FALSK

Faktisk viser flere uafhængige undersøgelser, at det modsatte er gældende – nemlig at frosne grøntsager er sundere end friske. Det skriver den britiske avis The Daily Mail. Studier viser således, at der er flere næringsstoffer i form af vitaminer og antioxidanter i frosne grøntsager.  

 

Myte 8 – For meget frugt feder

SANDT

Mange danskere spiser for meget frugt, fordi de tror, det er sundt, men frugt indeholder rigtigt meget sukker. Det anbefales generelt at spise 6 stykker frugt og grønt om dagen (dvs. 3 stykker frugt og 3 stykker grønt), men det gælder kun, hvis det enkelte stykke frugt ikke vejer mere end 100 gram. Et stykke frugt på 100 gram kan indeholde 60-80 kalorier, så hvis du gerne vil tabe dig, er det måske en god ide at skære ned på frugten og skifte noget af frugten ud med grøntsager, som HealthExpress anbefaler på deres blog.

 

Myte 9 – Mælk er usundt

FALSK

Mælk er en god kilde til kalcium og protein. Det er en skrøne, at det kun er børn, der har brug for mælk, så længe du holder dig til de fedtfattige typer og max. drikker ½ liter om dagen.

 

Myte 10 – Lightprodukter er usunde

FALSK

Der findes mange rygter om, at lightprodukter indeholder langt flere farlige stoffer end ikke-light produkter. Eksempelvis viser flere studier, at sødemidlet aspartam (som findes i cola light) er kræftfremkaldende i meget høje doser, men det ville slet ikke være muligt at indtage så store mængder.

Derudover er det generelt en god idé at gå efter fødevarer med lavere kalorieindhold, hvis du ønsker at tabe dig eller holde vægten. Det er dog vigtigt, at du ikke kommer til at spise dobbelt så meget af produktet, blot fordi det er light – for så er du lige vidt i sidste ende.

 

 

 

 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dem sidste nye viden om kost og sundhed