DenGodeKur.dk E-bøger

Irriteret tyktarm - 7 fødevarer du skal undgå i din kost

Har du irriteret tyktarm gælder det om at skåne sin mave så meget som muligt. Her får du derfor 7 fødevarer du skal undlade fra din kost hvis du har irriteret tyktarm.

Listen nedenfor er taget fra vores e-bog om Low FODMAP Diet, en diæt lavet specielt til folk med irritabel tyktarm. I e-bogen får du en grundig introduktion til diæten, lister over hvad du kan og ikke kan spise, og gode råd til indkøb og madlavning.

Læs mere om Low FODMAP Diet e-bogen her.

Løg: Det gælder både de almindelige hvide løg, rødløg, forårsløg, hvidløg, skalotteløg og alle andre typer løg Man tror ikke at et enkelt løg eller to i maden kan gøre den store forskel, men løg kan give de forfærdeligste maveproblemer, selv i små mængder.

>>> Læs også: Irriteret tyktarm behandling

Vær også opmærksom på det når du køber ind. Løg bliver brugt i mange forskellige madvarer, så kig altid på ingredienslisten for at se om der er løg i det du køber.

Mælk: Hold dig fra almindelige komælk, kærnemælk, gedemælk, soyamælk og youghurt. Man tænker måske at der ikke er noget i vejen for at drikke mælk hvis man ikke er laktoseintolerant, men lige præcis mælk kan give maveproblemer, også selvom man godt kan spise f.eks. smør.

Smør og ost: Har du irritabel tyktarm kan det godt være du stadig kan spise smør og ost, men prøv dig lige så forsigtigt frem. Måske lider du nemlig af laktoseintolerance oven i sygdommen og så kan selv et enkelt stykke ost gøre ondt meget værre.

Bønner i alle former og størrelser: Denne her ved du sikkert allerede, men bønner og maven går ikke godt i spænd sammen, specielt ikke hvis maven er irriteret. Hold dig væk fra chili con carne, og spring baked beans over til brunchen. Det betaler sig!

Kål: Ligesom bønner har du sikkert godt allerede regnet ud at kål ikke er det bedste for maven. Alligevel skal det da med på listen, for spiser du kål kan du godt regne med at maven lader dig (og alle andre der i rummet med dig) høre for det i mange timer.

Rosiner: Rosiner er ikke gode for maven hvis du har irriteret tyktarm. Måske du er heldig godt at kunne spise et par stykker uden problemer, men det gør man sjældent med rosiner, og ryger der første 10-20 stykker indenbords har vi balladen. Det bedste råd er helt at lade rosiner være rosiner, og helt holde sig væk. Det er nemmere i længden.

>>> Læs også: Diæt til irriteret tyktarm

Tomater: Det er ikke alle der reagerer negativt på tomater, men de er sjældent på sådanne lister, og derfor kommer de med her. Der er nemlig mange som ikke ved at tomater potentielt set kan give slemme mavekneb. Det gælder både friske tomater og dem man finder på dåse. Rådet er kun at spise mindre portioner under 170 gram indtil man har fundet ud af hvad ens toleranceniveau er.

Forhåbentlig har disse råd givet dig en god ide om hvilke fødevarer du skal tage ud af kosten hvis du har irriteret tyktarm. Vil du se mere information om emnet så læs vores artikel om irritabel tyktarm.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dem sidste nye viden om kost og sundhed