DenGodeKur.dk E-bøger

Luft i maven

Luft i maven er en lidelse som rammer de fleste danskere fra tid til anden. Men for nogle er det desværre permanent.

At have luft i maven er meget ubehageligt - det gør ondt, kan være svært at bevæge sig, og man prutter ofte og ukontrollabelt hvilket gør det sociale liv rigtig besværligt.

Luften kan skyldes FODMAPs

De fleste af os oplever at maven har lidt for meget luft fra tid til anden. Det er helt naturligt, da der kommer luft med ned i maven når vi spiser. Så slår vi en prut eller to (normalt 10-20 stk. om dagen, kilde videnskab.dk), og så er det det.

Men nogle har flere problemer med prutterne - de gør ondt, de er ukontrollerbare og de er talrige. Men nu har man måske fundet en løsning.

Australske forskere fra Monash University har nemlig forsket i det der kaldes FODMAPs. Det er en betegnelse for en række kulhydrat- og sukkerarter som producerer meget luft når de nedbrydes, og de findes f.eks. rugbrød eller nogle former for sukker. De fleste mærker det ikke så meget, men har du svært ved at nedbryde FODMAPs viser det sig som ekstra meget luft i tarmene og maven. Og så er løsningen måske at prøve Low Fodmap kost.

Luft i maven kureres med low fodmap diet

Hvad kan man selv gøre?

Har du meget luft i maven er der en række ting du kan gøre for at mindske problemet:

  1. Du kan, som nævnt før, lade være med at spise FODMAPs. Giv Low FODMAP Diet et forsøg i 4-8 uger og se om ikke det klarer problemet.
  2. Så kan du lade være med at spise mens du snakker. Snakker og spiser du samtidig får du mere luft med ned i systemet.
  3. Det samme gælder hvis du spiser meget hurtigt eller tygger med munden åben. Sørg for at spis din mad langsomt, og med munden lukket.
  4. Så kan du også dyrke motion. Selvom det kan virke rigtig svært hvis man har ondt i maven pga. luft så stimulerer motionen maven og tarmsystemet og hjælper med at holde systemet i gang. Små babyer masserer man på maven, og det er lidt samme princip der gør sig gældende her. Så gå eller løb en tur eller gå lidt op og ned af trapperne. Det er godt selvom det føles lidt ubehageligt.
  5. Du skal også lade være med at drikke for mange bobler. Det er kulsyreholdige drikke som danskvand, sodavand, champagne, ja alt hvad der på nogen måde har kulsyre i sig. Boblerne går lige i maven, og selv dem som ikke har problemer med for meget luft kan føle at de får en oppustet mave efter en cola. Så nøjes med et glas vand i stedet.
  6. Drik ikke med sugerør. Drikker du med et sugerør vil du få mere luft i systemet da du suger luft med ned.
  7. Du bør heller ikke tygge tyggegummi eller spise hårdt slik, da du også her får en masse luft med ned i maven.
  8. Og så igen, Low FODMAP Diæten, da den har vist sig at være rigtig effektiv mod luft i maven.

Artikler om luft i maven:

Luft i maven kureres med low fodmap diet

Bør jeg kontakte lægen hvis jeg har meget luft i maven?

Generelt set er det altid bedre at kontakte lægen en gang for meget end en gang for lidt. Er du i tvivl så ring derfor til lægen og kom op og bliv tjekket. Derudover bør du også kontakte lægen hvis

  • Du bliver ved med at have for meget luft i mave og tarm, også selvom du har prøvet ovenstående råd
  • Hvis du får stærke mavesmerter
  • Hvis du har blod sammen med din afføring
  • Hvis du også samtidig får feber, kvalme, opkastninger eller vægttab
  • Hvis du sammen med luften også får diarre eller forstoppelse
  • Hvis lugtgenerne er så intense og vedvarende at de forstyrrer dine daglige gøremål.


Og igen - hvis du er i tvivl så ring til lægen. De er der for det samme.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dem sidste nye viden om kost og sundhed