DenGodeKur.dk E-bøger

Luft i maven - hvad skal jeg spise?

Hvis man døjer med luft i maven kan det godt være lidt af et mysterium at finde ud af hvad man skal spise, og man får lyst til at råbe - “jeg har luft i maven - hvad skal jeg spise for at få det til at gå væk?”

For at besvare spørgsmålet skal man først finde ud af helt præcis hvem du er - der er nemlig ikke to maver der er ens, og nogle vil reagere anderledes på nogle typer mad end andre.

Hvis du sjældent har luft i maven

Hvis luft i maven ikke er noget du døjer med til hverdag men du bare gerne vil være sikker på ikke at spise noget der giver dig voldsom luft i maven inden f.eks. en date eller en fest er det relativt simpelt.

>>> Læs også: Kost der giver luft i maven

Her skal du nemlig sørge for at undgå “klassikerne” som er kendt for at give luft i maven. Det er f.eks. kål i alle afskygninger, lige fra blomkålssalaten over rødkål i flæskestegssandwichen til stuvet hvidkål.

Også bønner giver meget luft i maven, og igen gælder at det er alle typer bønner, både kidneybønner, baked beans, sorte bønner osv.

Også alkohol og chokolade er kendt for at kunne give meget luft i maven, så indtag dette med måde hvis du ikke vil have for meget luft.

Ud over ovenstående har de fleste personer også nogle ting som lige de reagerer særligt over for (mange oplever at de får det af f.eks. sukker eller rugbruød), og lægger man mærke til det lærer man hurtigt hvilke sammenhænge der er mellem hvad man spiser og hvornår man har luft i maven.

Hvis du ofte har luft i maven

Hvis du ofte har luft i maven ser tingene lidt anderledes ud. Her kan det nemlig være at du er en af de danskere som kan have vanskeligt ved at nedbryde de såkaldte fodmaps som findes i mange forskellige fødevarer, både bønner og kål, men også i ellers uskyldige ting som rødbede, honning og mel.. Eksistensen og virkningen af FODMAPs er først for nylig blevet rigtig kendt, og man har derfor ikke haft meget fokus på det før indtil for få år siden.

Er du en af dem der ikke så godt kan klare fodmaps (og det er faktisk op imod hver 5. dansker) skal du sørge for at fjerne dem alle fra din kost indtil du får ro i maven igen. Derefter kan du så langsom begynde at genindføre dem i din kost indtil du kender dine toleranceniveauer og ved hvilke fødevarer der er særligt slemme at spise for netop DIN mave.

>>> Læs også: Luft i maven om morgenen

At komme i gang med dette kan godt være noget af en “mundfuld”, især hvis man skal finde informationen rundt omkring på tvivlsomme sider på internettet. Derfor har vi på dengodekur.dk lavet en e-bog der på en god og pædagogisk måde introducerer dig til fodmaps, hjælper dig med at finde ud af hvad du kan spise (og særligt hvad du ikke kan) og hvad du skal gøre når maven igen er kommet i balance. Den hedder Low Fodmap Kost - få ro i maven og den kan du læse mere om lige her.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dem sidste nye viden om kost og sundhed