DenGodeKur.dk E-bøger

Luft i maven om morgenen

Luft i maven om morgenen er noget de fleste kender til. Efter en god lang nats soveri er tarmene klar til kamp, og det der har ligget og brygget hele natten skal ud. Her får du et par tips til at klare den megen luft:

Bemærk - hvis du tit har luft i maven og måske også smerter:

En hurtig lille notits - hvis du tit har smerter og meget luft i maven kan det være du er en af de 20% af danskerne som er intolerante over for det der hedder FODMAPs. Ved at undgå at spise disse kan du igen skabe ro i maven.

Alt dette kan du læse mere om på vores side om FODMAPs.

Og nu tilbage til de gode råd:

Det første råd - af med det:

Du kan lige så godt glemme at prøve på at holde det inde. Så begynder det bare at gøre ondt til sidst, og så kan du alligevel ikke lade være med at lette en vind. Derfor kan du lige så godt få det ud med det samme og ikke forsøge at gemme på det.

>>> Læs også: Luft i maven af sukker

Hvis det larmer eller lugter og du synes det er pinligt så gå ud på toilettet og overdøv lydene ved at trække ud eller tænde for bruseren. På den måde kommer du nemt af med luften uden at folk aner (alt for meget) uråd.

Råd nummer to - få det hurtigt overstået:

Maven har ligget hele natten og dannet luft, og derfor er der en stor mængde der skal ud. Det kan sagtens tage både halve og hele timer at komme af med det hele - men der er et trick til at få det til at gå lidt hurtigere.

Det der sker er nemlig at luften sidder i tarmene og skal presses nedad mod enden. Dette sker ganske naturligt når tarmene arbejder. Når først du har sluppet en vind går der altså noget tid før “næste omgang” er klar til at forlade tarmen.

Men ved at bevæge kroppen hjælper man tarmene til at få skubbet luften nedad, og kan altså på den måde hurtigere komme af med nattens gæreri. Det kan være mavebøjninger, englehop, squats eller bare det at se om man kan nå sine tæer. Al bevægelse er god og jo hurtigere du får skubbet luften ned jo bedre.

Råd nummer tre - forbered dig aftenen før:

Hvis du gerne vil mindske mængden af luft i maven om morgenen skal du gå i gang aftenen før. Sørg for ikke at spise for meget mad der er kendt for at give luft i maven, og drik rigeligt med vand. På den måde kan du være med til at sikre at maven har de mest optimale betingelser for at arbejde i løbet af natten, selvom du stadig må påregne en smule luft.

>>> Læs også: Luft i maven - hvad skal jeg spise?

Hvis det er smertefuldt:

Hvis du har smerter i maven kan du - som nævnt tidligere - læse mere om FODMAPs, da disse men stor sandsynlighed kan have noget med det at gøre. Du kan også overveje at besøge lægen og få et mavetjek. Hyppige mavesmerter kan nemlig være symptomer på en sygdom (selv om det oftest skyldes kost eller andre harmløse årsager) og det kan derfor være meget godt at få tjekket om der er noget alvorligt i vejen.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få dem sidste nye viden om kost og sundhed